2024 års Bästa lärare är Jonas Axelsson

Varje år delar Karlstad Studentkår ut studenternas pris till universitetets bästa lärare, och nu var det dags att dela ut utmärkelsen för 2024. 

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma pedagogisk kompetens på universitetet och lyfta fram bra lärare. Nomineringarna för bästa lärare 2024 togs emot av kåren i början av året och engagemanget hos studenterna i år nådde verkligen nya höjder, totalt kom det in hela 238st nomineringar spridda på 110st olika lärare. Detta visar verkligen på vilken kvalitet lärarna har här på KAU. 

När alla nomineringar hade inkommit behandlades de av en bedömargrupp som varje år utgår ifrån några olika kriterier för att få fram den bästa läraren. Läraren ska vara pedagogisk och kunna förmedla sina ämneskunskaper på ett vis som möter studenterna i deras lärande. Den ska även vara lyhörd och vara mottaglig för att utveckla undervisningen så att den blir så bra som möjligt samt väcka intresse bland studenterna. Läraren ska även vara engagerad i sin undervisning och uppmuntra studenterna till att utveckla ett kritiskt tänkande och utveckla deras problemlösningsförmåga. 

Varje år delar Karlstad Studentkår ut studenternas pris till universitetets bästa lärare, och nu var det dags att dela ut utmärkelsen för 2024. 

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma pedagogisk kompetens på universitetet och lyfta fram bra lärare. Nomineringarna för bästa lärare 2024 togs emot av kåren i början av året och engagemanget hos studenterna i år nådde verkligen nya höjder, totalt kom det in hela 238st nomineringar spridda på 110st olika lärare. Detta visar verkligen på vilken kvalitet lärarna har här på KAU. 

När alla nomineringar hade inkommit behandlades de av en bedömargrupp som varje år utgår ifrån några olika kriterier för att få fram den bästa läraren. Läraren ska vara pedagogisk och kunna förmedla sina ämneskunskaper på ett vis som möter studenterna i deras lärande. Den ska även vara lyhörd och vara mottaglig för att utveckla undervisningen så att den blir så bra som möjligt samt väcka intresse bland studenterna. Läraren ska även vara engagerad i sin undervisning och uppmuntra studenterna till att utveckla ett kritiskt tänkande och utveckla deras problemlösningsförmåga. 

Att bli nominerad av studenterna är ett kvitto på att man bidrar till studenternas lärare och att man påverkar sina studenters studietid på ett positivt sätt. Studentkåren gratulerar alla som blev nominerade i år, en eller flera studenter tog sig tiden att nominera och beskriva varför just dessa lärare skulle utses till den bästa läraren för år 2024. Det var flertalet studenter som valde att nominera just Jonas. Dessa nomineringar har sedan fått skapa en enda lång text som fällde avgörandet och gav honom titeln Bästa lärare 2024.

Hela motiveringen följer här:

En av Jonas främsta styrkor är förmågan att uppmuntra till utveckling av kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga. Genom att utmana studenterna att tänka analytiskt och reflektera över komplexa frågor, hjälper han dem att utveckla värdefulla färdigheter som sträcker sig bortom själva ämneskunskaperna. 

Jonas besitter inte bara en imponerande kunskap inom sitt ämnesområde, utan han har även en unik förmåga att göra komplexa teorier begripliga utan att förenkla dem. Hans pedagogiska skicklighet ligger i att han kan förmedla ämnet på ett engagerande och lättillgängligt sätt, vilket gör lärandet inspirerande och roligt. Hans passion och engagemang för ämnet smittar av sig och lämnar oss studenter motiverade efter varje föreläsning. 

Genom att anpassa undervisningen efter studenternas behov och skapa en lärandemiljö som uppmuntrar till aktivt deltagande, säkerställer hen att alla studenter har möjlighet att förstå och utvecklas i ämnet.   

Han är också mycket lyhörd och strävar ständigt efter att utveckla sin undervisning utifrån studenternas synpunkter samt föregående års kursvärderingar. Detta gör att undervisningen kontinuerligt förbättras och att studenterna känner att deras åsikter tas på allvar, vilket bidrar till en mer engagerande och effektiv lärandeupplevelse. 

Hela motiveringen följer här:

En av Jonas främsta styrkor är förmågan att uppmuntra till utveckling av kritiskt tänkande och problemlösningsförmåga. Genom att utmana studenterna att tänka analytiskt och reflektera över komplexa frågor, hjälper han dem att utveckla värdefulla färdigheter som sträcker sig bortom själva ämneskunskaperna. 

Jonas besitter inte bara en imponerande kunskap inom sitt ämnesområde, utan han har även en unik förmåga att göra komplexa teorier begripliga utan att förenkla dem. Hans pedagogiska skicklighet ligger i att han kan förmedla ämnet på ett engagerande och lättillgängligt sätt, vilket gör lärandet inspirerande och roligt. Hans passion och engagemang för ämnet smittar av sig och lämnar oss studenter motiverade efter varje föreläsning. 

Genom att anpassa undervisningen efter studenternas behov och skapa en lärandemiljö som uppmuntrar till aktivt deltagande, säkerställer hen att alla studenter har möjlighet att förstå och utvecklas i ämnet.   

Han är också mycket lyhörd och strävar ständigt efter att utveckla sin undervisning utifrån studenternas synpunkter samt föregående års kursvärderingar. Detta gör att undervisningen kontinuerligt förbättras och att studenterna känner att deras åsikter tas på allvar, vilket bidrar till en mer engagerande och effektiv lärandeupplevelse. 

Mottagande av blommor och diplom efterföljdes sedan av en kort intervju på scenen med studenttidningen. Ceremonin lockade ett stort antal besökare på universitetet och Jonas fick motta en hjärtlig applåd innan han klev ned från scenen och tillbaka in i föreläsningssalen.

Mottagande av blommor och diplom efterföljdes sedan av en kort intervju på scenen med studenttidningen. Ceremonin lockade ett stort antal besökare på universitetet och Jonas fick motta en hjärtlig applåd innan han klev ned från scenen och tillbaka in i föreläsningssalen.